NBD Biblion: ” Handzame uitgave over mindfulness in de klas. Het boek richt zich op begeleiders en ouders van kinderen in de basisschoolleeftijd. In onze overprikkelde wereld is het voor (veel) kinderen moeilijk om de stilte te vinden. Er is veel afleiding, er zijn tal van ingewikkeldheden in het leven van kinderen die – vaak met voorrang – om aandacht vragen. Om in die situaties concentratie of focus te blijven houden en je met aandacht bewust te leren zijn van het hier en nu, kunnen de in deze rijke publicatie gepresenteerde oefeningen van grote waarde zijn. Dat kan in school, in de klas, maar dat kan ook thuis of in buitenschoolse situaties…”

De complete recensie van Mart Seerden is hier te lezen.

Slimme Kleuters.nl: “

Laatst volgde ik een workshop van Irma Smegen, auteur van Lilaland (onderzoekend en ontwerpend leren) en Speel je wijs (taal- en spelontwikkeling door dramalessen) Tijdens de workshop liet ze ons enkele werkvormen ervaren uit haar nieuwste uitgave Spelen in Stilte. En daar viel bij mij het kwartje!

Mindfulness kende ik met name uit verhalen in tijdschriften en associeerde ik met een zekere mate van zweverigheid. Je langdurig concentreren op een rozijntje leek me geen garantie voor rust in het hoofd ???? Tijdens de workshop echter bleek dat Mindfulness iets heel anders is dan ik had verwacht.

Het gaat erom je even met volle aandacht te concentreren op je waarneming. Waarneming van muziek, je ademhaling, een lichamelijke beweging of sensatie, de natuur om je heen etc. Omdat je brein nu eenmaal niet kan multi-tasken (nee dat kan écht niet!) stopt de stroom aan gedachten in je hoofd vanzelf.

En dat kan ook met korte momenten. En op een speelse manier. En in een groep met 30 kleuters! Ik heb na het volgen van de workshop het boek meteen aangeschaft en heb inmiddels al veel van de oefeningen in de groep uitgeprobeerd. Ik ben erg enthousiast en deel graag mijn ervaringen met jullie! …”

De complete recensie van Cora Hansen is hier te lezen.

De wereld van Het Jonge Kind (HJK): “Het boek bestaat uit een theoriegedeelte met vijf hoofdstukken over mindfulness en een praktijkgedeelte met 52 opdrachten. Mindfulness is het bewust aanwezig zijn in het moment (p. 11). …  

De oefeningen zijn voor het merendeel prima geschikt voor jonge kinderen. Ze zijn ingedeeld in rubrieken, zoals: ademen, bewegen, observeren en luisteren. Wie wil, kan met dit boek direct aan de slag in de klas.”

De complete recensie is hier te lezen.

Stressplein: “Toen ik het boek ‘Spelen in stilte, mindfulness in de klas’ kreeg, was ik erg benieuwd of dit boek nog iets zou toevoegen aan de andere mindfulnessmaterialen die ik al eerder mocht testen in de klas. Al bij het lezen van de eerste pagina’s kon ik deze vraag positief beantwoorden…”

De complete recensie van Nancy Plijter is hier te lezen.

Juf Janneke: “Mindfulness bij kinderen, ik heb daar niet zoveel mee, dacht ik. Deze vakantie heb ik het boek ‘Spelen in stilte’ gelezen van Irma Smegen en ik ben om! Wat moet het heerlijk voor een kind zijn om in deze wereld vol prikkels zo nu en dan te mogen genieten van rust en stilte! Ik ga het zeker uitproberen in de klas en hou jullie op de hoogte!” Klik hier voor de review.

Juf Maike: “Kun je spelen in stilte in een kleuterklas met 32 kinderen? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik mijn twijfels had. Maar toen las ik het boek Spelen in Stilte van Irma Smegen.”

Klik hier voor de review geschreven door Juf Suzanne die meteen ook oefeningen uitprobeerde.

Wij-leren:

“Luisteren, stil zijn, naar binnen keren, empathie en reflectie. Het zijn zaken die in onze tijd van snelle media, veel activiteiten en prikkels erg onder druk staan. Irma Smegen gelooft dat kinderen, juist nu, baat hebben bij af en toe een momentje rust. In het boek Spelen in stilte – Mindfulness in de klas wil zij jonge kinderen de wijsheden en technieken van mindfulness aan reiken.”

De volledige recensie van Marleen Legemaat is hier te lezen.

Dichter en voorheen leerkracht basisonderwijs Theo Olthuis (met toestemming te publiceren):

“Dag Irma,

Dank voor ‘Spelen in Stilte’! Het ziet er prachtig uit en de oefeningen zijn uitnodigend en helder beschreven. Niet alleen het hoofd, maar ook het lijf doet mee, waarbij de zintuigen ook hun rol spelen middels luisteren, voelen, tekenen, schilderen, kleuren, knippen, etc. 

Prettig en geruststellend dat je steeds laat weten dat het niet prestatiegericht is, ieder kind op zijn eigen wijze kan meedoen. Dat geldt natuurlijk ook voor de leerkracht. Hij/ zij kan naar eigen inzicht een keuze maken uit al het aangebodene.
Ik hoop en verwacht dat veel scholen “Spelen in Stilte” gaan gebruiken als welkome aanvulling op andere activiteiten. Jonge kinderen zijn vaak nog heel nieuwsgierig en ontvankelijk. Dat je juist deze leeftijd voor ogen hebt, lijkt mij daarom een goed uitgangspunt. Ook als kinderen groter worden en in de pubertijd komen met alle wirwar van dien en ze hebben ooit met Mindfulness in de klas gewerkt, kan dat een belangrijke ondersteuning geven. “Jong geleerd oud gedaan…”.

“Stilte, soms nog mooier dan de mooiste cd.”

Hartelijke groet,
Theo”

(De illustratie bij het gedicht is gemaakt door Sanne Bruinsma.)

Paravisie:

“Eén ding staat voor mij als een paal boven water: de kids van nu zijn als geen ander gebaat bij een bepaalde manier van rust, stilte en onthaasting. En waar begint dat? Thuis natuurlijk. Maar graag ook op school. Spelen in Stilte. Mindfulness in de klas biedt een perfecte aanzet daartoe. Met maar liefst 52 prachtig uitgewerkte mindfulnessoefeningen.”

Niels Brummelman

Dichter Kees Hermis (met toestemming te publiceren):

Beste Irma,

Dankjewel voor het mij toesturen van je nieuwe boek. En wat voor een boek! Leesbaar, uitnodigend, praktisch bruikbaar, aanstekelijk, onderhoudend, inspirerend…. ècht leuk om te lezen. En dat niet alleen. Het lezen zèlf roept al ontspanning op en een glimlach op het gezicht. Althans bij mij. Overigens denk ik dat ik niet de enige ben die dat zo ervaart.

Fijn dat dit boek nu beschikbaar is en ongetwijfeld zijn waarde gaat bewijzen in onderwijsland en daarbuiten.

Nogmaals dank en veel succes met je werk dat zin, glans en kleur geeft aan het bestaan in de klas van kleine en grote mensen.

Met vriendelijke groet,

Kees Hermis